Welke gevolgen heeft de Wet Arbeidsmarkt in Balans voor u?

Per 1 januari 2020 treedt er een nieuwe wet in werking, de WAB: de Wet Arbeidsmarkt in Balans. We hebben 5 belangrijkste punten voor je op een rij gezet die al van belang kunnen zijn.

1. Duur tijdelijke arbeidscontracten wijzigt

Op dit moment mag je als werkgever totaal 3 contracten voor bepaalde tijd aanbieden, met een maximale duur van 2 jaar. Met de komst van de WAB verandert dat naar maximaal 3 jaar als een arbeidscontract op of na 1-1-2020 eindigt. Het maximaal aantal contracten blijft 3.

2. Transitievergoeding voor iedereen

Vanaf 1 januari 2020 ben je verplicht een medewerker een transitievergoeding te betalen op het moment dat je de arbeidsovereenkomst niet verlengt. Dit geldt ook voor het beëindigen van een contract tijdens de proeftijd. Op dit moment is dat pas zo als de totale contractduur langer is dan twee jaar. De verplichting tot het betalen van een transitievergoeding is overigens niet van toepassing voor werknemers die de AOW gerechtigde leeftijd hebben bereikt.

3. Geen overgangsrecht

Er is geen overgangsrecht van toepassing. Dus op alle overeenkomsten die op of na 1-1-2020 eindigen, geldt het bovenstaande.

4. Dit verandert niet: proeftijden en ketenregeling

De maximale proeftijd blijft 1 maand bij contracten langer dan 6 maanden tot 2 jaar en 2 maanden bij contracten langer dan 2 jaar, tenzij er binnen de cao andere afspraken gelden. Tussen de ene reeks arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd en een nieuwe reeks moet nog steeds 6 maanden zitten. Dit is ook ongewijzigd.

5. Nieuwe afspraken voor oproepkrachten

Bij oproepkrachten veranderen er een aantal zaken. Je bent verplicht om oproepers jaarlijks (in de 13e maand van het contract) een aanbod te doen. Het gaat om een aanbod voor een vaste arbeidsomvang gebaseerd op de gemiddelde gewerkte arbeidsduur in de voorgaande 12 maanden. Doe je dat niet op tijd dan heeft een medewerker recht op het gemiddelde loon van de afgelopen 12 maanden. Natuurlijk kan je als werkgever er ook voor kiezen om het contract te beëindigen. Verder moeten oproepkrachten voortaan uiterlijk 4 dagen vooraf op de hoogte worden gebracht van hun rooster. Zo niet, dan hoeft de oproepkracht niet te verschijnen. Annuleren binnen die 4 dagen betekent voortaan wel gewoon uitbetalen. Tot slot verandert de opzegtermijn ook voor de werknemer. Die kan het contract opzeggen binnen 4 werkdagen. Voor de werkgever blijft dat 1 maand.

Lees meer →

Duur partneralimentatie verkort vanaf 2020

Onlangs is het wetsvoorstel Herziening partneralimentatie aangenomen. Concreet betekent dit dat het betalen van partneralimentatie vanaf 2020 beperkt wordt tot de helft van de duur van een huwelijk, met een maximum van 5 jaar. Maar er zijn uitzonderingen.


Uitzondering bij lange huwelijken en jonge kinderen
Ten eerste blijven lopende regelingen gehandhaafd en geldt de wet dus alleen voor nieuwe situaties vanaf 2020. Verder gelden er straks ook andere regels bij langdurige huwelijken in combinatie met een bepaalde leeftijd. Ook als er jonge kinderen zijn, gelden er andere regels. Samenvattend komt het hierop neer:

Een huwelijk langer dan 15 jaar met een alimentatiegerechtigde die binnen tien jaar de AOW-leeftijd bereikt, geldt straks een duur van de partneralimentatie voor maximaal 10 jaar.

Ook een alimentatiegerechtigde van 50 jaar of ouder die langer dan 15 jaar was getrouwd, heeft straks recht op 10 jaar alimentatie. Overigens is dit een overgangsregeling die vervalt na 7 jaar.

In een huwelijk met kinderen jonger dan 12 jaar geldt vanaf 2020 een partneralimentatie van maximaal 12 jaar.


Meenemen bij de inkomsten belasting
Iedereen die partneralimentatie betaalt kan dit bedrag in de aangifte inkomstenbelasting (IB) aftrekken en wie partneralimentatie ontvangt moet dit als inkomen opgeven.

Lees meer →

Waarom verandert jouw btw-nummer?

Eerder is bepaald door de rechter dat de Belastingdienst omwille van privacyredenen vanaf 1 januari 2019 het BSN-nummer moest verwijderen uit het btw-nummer. De tijd was alleen te kort om dit nog door te voeren. Van 1 januari 2020 zal dit alsnog gebeuren.


Fiscus moet van rechtbank opschieten
Het is niet dat de belastingdienst erom staat te springen, maar de rechtbank van Amsterdam heeft opgelegd dat 1 januari 2020 de deadline is. Het is de Autoriteit Persoonsgegevens die hierop heeft aangedrongen. Afgelopen december legde de Autoriteit Persoonsgegevens een verwerkingsverbod op aan minister Wopke Hoekstra van Financiën. Het heeft alles te maken met de hogere kans op identiteitsfraude want met het btw-nummer kunnen buitenstaanders eenvoudig het btw-nummer achterhalen en misbruiken. En omdat zelfstandig ondernemers het btw-nummer op hun facturen en website (moeten) vermelden, is het niet moeilijk om ze te vinden.  

Nieuw btw-nummer
Hoewel veel ambtenaren op het Ministerie van Financiën er niet blij mee zijn omdat de wijziging de continuïteit van het proces van btw-heffing in gevaar kan brengen, moet het dus toch voor 1 januari 2020 geregeld zijn. Dat betekent dat de fiscus het BSN uit de btw-nummers moet halen en dat de 1,2 miljoen zelfstandig ondernemers of ZZP’ers een nieuw btw-nummer krijgen toegewezen.

Lees meer →

Assistent Accountant 20 - 40 uur per week

Zoek je een sfeervolle, informele werkomgeving met enthousiaste en flexibele collega’s met passie voor hun vak? Dan zit je goed bij Dort. Onze ambitie is niet alleen het beste administratiekantoor te zijn, maar ook een sparringpartner en laagdrempelige organisatie voor de klant. Past dit bij je? lees dan verder!

Wie zoeken wij?
Je bent een zeer gedreven, stressbestendige, goed communicerende en representatieve perfectionist. Je wilt carrière maken en wellicht doorgroeien tot relatiebeheerder. Je hebt geen 9 – 5 mentaliteit, als iets af moet dan sta je er. Je bent representatief en actief in je benadering naar klanten & relaties.

Wat verwachten we van jou?
Het is een must dat je:
– minimaal 3 jaar werkervaring bij een administratie- en / of accountantskantoor hebt.

Het is een pré dat je:
– ervaring hebt met Twinfield;
– ervaring hebt met loonadministratie.

Wat bieden wij jou?
Het betreft een functie voor 20 – 40 uur per week afhankelijk van jouw wensen. In deze functie ben je verantwoordelijk voor het verwerken van administraties van allerlei verschillende bedrijven. Je houdt je bezig met:

– Het verwerken van administraties
– Het verzorgen van IB & VPB & BTW aangiften
– Het opstellen van jaarrekeningen
– Klantcontact met betrekking tot het voeren van een goede administratie en opvragen van benodigde gegevens.
– Intensieve begeleiding in je functie. Dort begeleidt al haar medewerkers door persoonlijke ontwikkelingsplannen op te stellen en deze samen te volgen.

Wie zijn wij?
Wij zijn een klein administratiekantoor (10 medewerkers) met als standplaats Boxtel. We kennen een informele bedrijfscultuur en hebben een gezellig team dat elkaar graag helpt en ondersteunt waar nodig. Wij werken veelal met deadlines wat zorgt voor een gezonde werkdruk. Wij verzorgen de gehele of gedeeltelijke administratie, salarisadministratie en fiscaal advies voor zeer uiteenlopende bedrijven en ZZP’ers in het MKB in verschillende branches.
De nadruk ligt hierbij op ondersteuning van de opdrachtgever, bij het verwerken van de administratie, het inrichten van zijn administratie, strategische keuzes maken binnen het bedrijf, ondersteuning bij de basiszaken (bouwstenen) van zijn bedrijf.
We streven ernaar de meest betrokken, slagvaardig en goed bereikbare dienstverlener en adviseur te zijn. Zowel in de ogen van de klant als van onze medewerkers.
Dort staat voor: een warm bad, zowel voor medewerkers als voor klanten, laagdrempelig en persoonlijk, professioneel, duidelijk, eerlijk, slagvaardig en vernieuwend.

Nieuwsgierig geworden?
Neem dan contact op met Judith Blanjaar, telefonisch 0411-688400 of stuur
direct je motivatie en CV naar judith@dortadministratie.nl.

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.

Lees meer →

Hoe zit het ook al weer met betaling van vakantiebijslag?

Vakantiebijslag, of in de volksmond meestal vakantiegeld, is een wettelijke verplichting voor elke werkgever. U heeft het wellicht al uitgekeerd of misschien gebeurt dat deze maand. Elke werknemer in Nederland heeft tenslotte recht op 8% vakantiebijslag volgens de Wet Minimumloon en Minimumvakantiebijslag. Maar dat geldt niet voor iedereen en hoeft niet in een keer te worden uitbetaald.


Vakantiebijslag is een bijzondere beloning
Bij een bijzondere beloning, zoals vakantiegeld of een bonus, geldt de tabel bijzondere beloningen. Tot 1 januari 2016 was het ook nog toegestaan om bijzondere beloningen toe te voegen aan het reguliere tijdvakloon. Nu niet meer. Voor werknemers was dit vaak een tijdelijk voordeel dat leidde tot bijbetaling van de inkomstenbelasting na de aangifte.

Niet altijd 8% over volledig salaris, wel overuren!
Het verplichte percentage van de vakantiebijslag bedraagt dus 8% over het bruto jaarloon van de werknemer. Maar tot een bepaalde grens. Wie meer dan drie keer het minimum verdient, heeft in principe geen wettelijk recht op de 8% over alles wat daarboven komt. Ook hiervoor geldt dat het schriftelijk moet zijn vastgelegd in de (collectieve) arbeidsovereenkomst. Sinds 2018 moet je als werkgever voor overwerk ook gemiddeld het minimumloon betalen. Dat betekent dat voor deze uren ook vakantiegeld berekend moet worden over de volle waarde, dus inclusief eventuele overwerktoeslag.

Betaling in mei, juni of…?
Wettelijk gezien is de betaling van vakantiebijslag in juni, maar werkgevers en werknemers mogen ook samen (schriftelijk) afspreken dat het op een ander tijdstip gebeurt. Meestal betalen werkgevers het vakantiegeld dus eenmalig in juni uit. Toch mag een werkgever het ook verspreiden over 12 maanden. De regel is minimaal een keer per jaar.

Lees meer →