Wat is payroll?

In dit artikel heten we je welkom in de wereld van payrolling (Engels voor loonlijst). Deze dienst heeft de laatste jaren enorm aan populariteit gewonnen en is voor veel ondernemers/bedrijven erg interessant. Wat is payroll, wat zijn de voordelen en hoe ziet een payroll constructie eruit? Je leest het allemaal in dit artikel.

We beginnen met het uitleggen wat payroll is, voordat we verder ingaan op dit onderwerp. Een payroll bedrijf neemt de juridische zaken rondom je werkgever uit handen. De werknemer werkt wel voor je bedrijf, maar is officieel in dienst van het payrollbedrijf. Het payrollbedrijf verzorgt onder andere de;

 

  • – Arbeidsovereenkomsten
  • – De CAO
  • – Salarisadministratie
  • – Verzekeringen bij arbeidsongeschiktheid
  • – Procedure in geval van ontslag
  • – Pensioenregeling
  • – Arbeidsvoorwaarden
  • – Opstellen van de jaaropgave

 

Simpel gezegd wordt al het (lastige) papierwerk uit handen genomen. Welke taken en verantwoordelijkheden liggen er nog wel bij de werkgever?

 

  • – Het werven van nieuw personeel
  • – Bepalen van de hoogte van het salaris
  • – Functioneringsgesprekken voeren

 

Dit zijn activiteiten de intern worden geregeld, waar een payrollbedrijf geen inspraak in heeft. Deze zaken hebben invloed op de performance binnen je bedrijf, dus dat staat los van payroll. We kunnen je bijvoorbeeld wel adviseren over het type contract of de contractduur.

 

De voordelen van Payroll

Dat payroll voordelen biedt is in deze introductie wel duidelijk geworden. Echter sommen wij graag nogmaals deze punten voor je op:

 

  • – Al het (lastige) papierwerk omtrent juridische zaken, CAO en salaris wordt uit handen genomen
  • – Geen financiële risico’s bij ziekte/verzuim
  • – Het personeel staat niet op jouw loonlijst
  • – Je bespaart veel tijd omdat je minder administratieve werkzaamheden hebt
  • – Arbeidscontracten zijn flexibeler omdat ze onder een andere CAO vallen

 

Wanneer je personeel in vaste dienst hebt, dan ben je hier dus helemaal zelf verantwoordelijk voor. De grootte van je bedrijf maakt in principe niets uit voor payroll. Zowel eenmanszaken, MKB’ers of grote multinationals kunnen gebruik maken van payroll. Ook voor freelancers is payroll interessant. De service blijft namelijk hetzelfde, hoe groot je bedrijf ook is.

 

Hoe ziet een payroll constructie eruit?

Om je een beeld te geven hoe een payroll constructie eruit ziet maken we dit graag inzichtelijk aan de hand van een voorbeeld. Stel je bent eigenaar een bouwbedrijf en je hebt een nieuwe timmerman nodig. Je bent druk bezig met de werving en selectie van potentiële kandidaten. Vervolgens nodig je een paar timmermannen uit om langs te komen op gesprek. Eén kandidaat heeft het gewenste profiel en een schat aan ervaring. Na een tweede gesprek hak je de knoop door; je hebt een nieuwe collega gevonden. Ondertussen heb je contact gehad met Dort payroll over het type contact en de hoogte van het salaris. Wij hebben het contract opgesteld met alle juridische aspecten erin. Hierin staat alles vermeld op het gebied van vakantietoeslagen, pensioenpremie, verzuimbeleid, de CAO en natuurlijk de volledige arbeidsovereenkomst. De timmerman tekent het contract en komt op de loonlijst van Dort, maar maakt de mooiste meubels van hoge kwaliteit voor jouw bedrijf. Kortom, alles wat de werknemer op de werkvloer doet is de verantwoording van de werkgever. Alles omtrent het dienstverband regelen wij (in samenspraak met jou natuurlijk).

 

Wat zijn nadelen van payroll?

Ondanks de vele voordelen zijn er ook een paar punten die als nadelig beschouwd kunnen worden. Soms ervaren werknemers de binding met het bedrijf waar ze werken als zijnde slechter. Ze staan op de loonlijst van een extern payrollbedrijf. In theorie is het zo, maar de binding met het bedrijf wordt voornamelijk bepaald door de binding met collega’s, personeelsuitjes en de bedrijfscultuur.

Daarnaast kunnen bedrijven eenvoudiger mensen ontslaan die op een payroll lijst staan. Echter, als je goed werk levert, is de kans op ontslag erg klein! En laatste nadeel gaat over de afdracht van belastingen en premies. Je kunt als bedrijf zijnde aansprakelijk gesteld worden door de fiscus (bijvoorbeeld bij een faillissement), als je niet de juiste belastingen/premies betaald hebt. Gelukkig hoef je je daar bij Dort geen zorgen over te maken. Wij kennen en hebben het volledige belastingstelsel inzichtelijk. Dit blijkt uit de Verklaringen Betalingsgedrag die wij van de Belastingdienst ontvangen.

 

Wat kost payroll nou eigenlijk?

De kosten van payroll worden berekend met een zogeheten payroll factor. Deze factor bepaalt uiteindelijk de zogeheten kostprijs. Het brutoloon wordt dan vermenigvuldigd met factor x en dit is de uiteindelijke kostprijs. De payrollfactor is per organisatie verschillend en ook per werknemer. Dit is afhankelijk van de hoogte van het loon, de functie van de werknemer, het aantal werkuren en de branche waarin je bedrijf zit. Neem contact met ons op voor een offerte op maat, zodat wij op een eenvoudige en duidelijke manier een kostenspecificatie kunnen geven. Wij maken graag alles geheel inzichtelijk voor je, om ervoor te zorgen dat je niet tegen een onverwachtse kostenpost loopt. Om de hele payrollconstructie in heldere en begrijpelijke taal uit te leggen nodigen we je graag uit voor een vrijblijvend gesprek. Of we komen bij jou langs, net wat je voorkeur heeft.

 

Payroll of vast in dienst nemen?

Hopelijk heb je na het lezen van dit artikel een goed beeld over payroll en welke voordelen het met zich meeneemt. De keuze voor het uitbesteden van de dienstverbanden of personeel vast in dienst nemen is een belangrijke strategische beslissing. Bekijk daarom eens goed de payroll constructie en weeg de voordelen af tegen de genoemde minpunten. Payroll houdt je organisatie flexibel, maakt je personeelskosten overzichtelijk en het vermindert je risico’s. Daarnaast bespaar je jezelf te tijd van het regelen van allerlei juridische en contractuele zaken. Tijd die je liever besteed aan je passie; ondernemen!

 

Lees meer →

Fiscale mogelijkheden bij kinderen in de zaak

We krijgen vaak de vraag hoe kinderen zich (fiscaal) verhouden tot de zaak van onze klanten. Er zijn enkele interessante punten die we graag even voor je schetsen. Denk aan eigen kinderen in dienst, auto van de zaak (of niet) en aftrekbare studiekosten.

 

Kind op de loonlijst?

Ook de loonkosten van je kind dat voor de zaak werkt, zijn aftrekbaar. Uiteraard is ook het loon van je kind zelf belast, maar met het recht op de heffings- en arbeidskorting geldt dat pas vanaf een jaarlijks inkomen van 6.700 euro. Dus wellicht ook voor jou en je kind een overweging? De fiscus eist wel dat het loon van je kind voor de verrichte werkzaamheden reëel is, ofwel dat het overeenkomt met dat van een vergelijkbare werknemer.

 

Hoe zit het met studiekosten?

Als je kind een (erkende) opleiding, training of cursus volgt die tot doel heeft om een eigen inkomen te verwerven, dan kun je de kosten daarvoor belastingvrij vergoeden. Dat kan ook als ‘wisselgeld’ gebruikt worden op het moment dat de loonkosten bijvoorbeeld hoger zijn dan het hierboven vermelde bedrag of als je kind meerdere inkomstenbronnen heeft. Als je kind niet bij je op de loonlijst staat dan kun je je kind ook een lening verstrekken. Want ook in dat geval zijn studiekosten aftrekbaar. De aftrek geldt voor verschillende zaken, zoals boeken, les-, en examengeld.


Kind met auto van de zaak

Als je kind op de loonlijst staat kun je hem of haar ook een auto van de zaak geven. Deze kosten zijn voor jou aftrekbaar en je kind krijgt dan de reguliere bijtelling. Net als bij elke andere werknemer. Let wel op. De bijtellingsregeling verandert regelmatig, zo ook vanaf 2019. Elektrische auto’s tot 50.000 euro cataloguswaarde behouden de lage bijtelling van 4%, alle andere auto’s (dus ook elektrische auto’s boven de 50.000 euro) geldt dan 22%.

Wil je meer weten over de fiscale aspecten van je kinderen bij de zaak? Neem dan contact met ons op.

Lees meer →

Personeelsgroei

We helpen je om personeelsgroei te managen

De economie groeit en jouw bedrijf wellicht ook? Dat betekent vaak ook meer personeel waarvoor je de zaken ook goed moet regelen. Denk onder andere aan arbeidsvoorwaarden, -contracten, -conflicten. Dort biedt je naast administratieve en fiscale diensten ook hulp bij personeelsvraagstukken.

 

We helpen je om personeelsgroei te managen

De economie groeit en jouw bedrijf wellicht ook? Dat betekent vaak ook meer personeel waarvoor je de zaken ook goed moet regelen. Denk onder andere aan arbeidsvoorwaarden, -contracten, -conflicten. Dort biedt je naast administratieve en fiscale diensten ook hulp bij personeelsvraagstukken.

Wil je graag alles goed regelen voor je organisatie en medewerkers? Samen met jou bekijken we alle HR-gerelateerde zaken en helpen zo jouw organisatie een stap verder.

 

Wat doen we precies?

We kunnen je op 2 manieren helpen. Ten eerste met de instroom, ofwel het screenen van kandidaten, het voeren van sollicitatiegesprekken en het contracteren van nieuwe medewerkers. Ten tweede met de doorstroom, zoals het coachen van medewerkers en het opstellen van een Persoonlijk Ontwikkelingsplan. Hoe zorg je ervoor dat je bedrijfsdoelen ook doorvertaalt naar individuele ontwikkeling van mensen? Voor de volgende zaken kun je vanaf nu ook bij Dort terecht:

 

> De ondersteuning/begeleiding van sollicitatieprocedures
> Het opstellen van volledige arbeidsovereenkomsten specifiek voor jouw bedrijf en branche
> De opzet en implementatie van functionerings- en beoordelingsgesprekken
> Advies en coaching bij disfunctioneren en verbetertrajecten
> Alle vragen en advies over arbeidsvoorwaarden

Lees meer →

Belastingrente

Betaal jij straks ook belastingrente bij vennootschaps- en inkomstenbelasting?

Belastingrente is een vergoeding aan de overheid voor gemiste rente. Vanaf 1 juli 2018 berekent de Belastingdienst rente over 2017. Er zijn twee belangrijke termijnen waar je rekening mee moet houden.

 

Belastingrente bij vennootschaps- en inkomstenbelasting

Belastingrente is een vergoeding aan de overheid voor gemiste rente. Vanaf 1 juli 2018 berekent de Belastingdienst rente over 2017. Er zijn twee belangrijke termijnen waar je rekening mee moet houden. De Belastingdienst stopt namelijk met de renteberekening na:

 

> 19 weken van ontvangst van de aangifte
> 14 weken wanneer je een verzoek doet om de voorlopige aanslag aan te passen of op te leggen.

 

Stel dat er nog geen aanslag is opgelegd voor 2017 dan kun je het beste voor 1 mei a.s. een verzoek indienen bij de Belastingdienst om een voorlopige aanslag vennootschapsbelasting op te laten leggen.

Wil je hier meer over weten en wat dat betekent in jouw specifieke situatie, neem dan gerust contact met ons op.

Ook vind je meer informatie op de website van de Belastingdienst.

Dit geldt ook voor inkomstenbelasting.

 

Lees meer →

Vacature

Assistent Accountant (minimaal 3 jaar relevante werkervaring)

Zoek je een sfeervolle, informele werkomgeving met enthousiaste en flexibele collega’s met passie voor hun vak? Dan zit je goed bij Dort. Onze ambitie is niet alleen het beste administratiekantoor te zijn, maar ook een sparringpartner en laagdrempelige organisatie voor de klant. Past dit bij je? Lees hier dan verder!

Lees meer →